תם עידן: איסור על הצגת מחיר באגורות בודדות

דוד קורצווייל 1 Comment on תם עידן: איסור על הצגת מחיר באגורות בודדות
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במשק הישראלי נהוגה שנים רבות פרקטיקה של פרסום, הצגה ונקיבה של מחיר בציון אגורות, כגון 9.99 / 4.79 / 58.76 ₪ ועוד, כשבפועל, במקרים בהם הצרכנים משלמים במזומן, הם אינם מקבלים עודף מאחר ומטבע זה לא קיים ועל כן, נגבה מהצרכן מחיר גבוה יותר מזה שהוצג לו, קרי המחיר העגול 9.99=10.00ש"ח, 4.79=4.80ש"ח, 58.76=58.80ש"ח.

הרשות הגיעה למסקנה כי איסור התנהלות פסולה זו של פרסום, הצגה ונקיבה של מחיר במטבעות שאינן בשימוש תסייע ביצירת שקיפות, הגינות והורדת יוקר המחיה. פרקטיקה זו היא פרקטיקה מטעה ומהווה עבירה פלילית על חוק הגנת הצרכן, שכן מחיר זה אינו קיים, אינו אמיתי וכל מטרתו יצירת מצג של מחיר זול יותר.

יחד עם זאת הוחרגו שירותים שהגביה בגינם היא על פי פעימות מונה, כגון: דלק, טלפון, חשמל, מים, גז וכן מוצר או שירות שמחירו נקבע על ידי רשות מרשויות המדינה, לרבות רשות המסים וכן מוצר או שירות שמחירו נקבע על ידי שלטון מקומי כגון, עירייה או מועצה ועוד ; מאחר ומדובר במחיר עבור שירות שאף פעם לא נצרך בפועל ביחידה אחת, כלומר פעימת מונה אחת, ובמקרים רבים המחיר שנקבע על ידי העוסק לפעימה אחת יהיה מחיר נמוך מ- 10 אג'.

הרשות מודיעה כי היא תבצע פעולות אכיפה רחבות כנגד כל עוסק שימצא נוקב מחיר במטבע שאינו קיים וינקטו הליכים בגין הטעיה על פי חוק הגנת הצרכן .

הרשות מציינת כי ניתן היתר מיוחד לעוסקים בודדים שמוצריהם תומחרו חודשים רבים לפני הגעתם לחנות או נמצאו כמלאי בחנות לציין בשלט נפרד את מחירו החדש של המוצר. במקרים בהם התחייב העוסק, שקיבל היתר, לעגל את כל המחירים כלפי מטה ניתן לו היתר להסתפק בשילוט כללי לפיו, "כל המוצרים שעל גביהם מחיר בהילך לא חוקי, מחירם הוא המחיר העגול כלפי מטה" . רשימת העוסקים להם ניתן היתר מפורסמת באתר הרשות. הצרכן יוכל להבחין בברור בעוסקים שבחרו להתחייב על עיגול מחירים כלפי מטה ובכך להוריד את המחיר.

בנק ישראל, שהיה ער לפרקטיקה זו של הצגה/נקיבה/פרסום של מחיר קבע את כללי העיגול לפיהם בכל עת שיש לשלם במזומן סכום שלא ניתן לשלמו באגורות שבוטלו, יש לעגל את הסכום על פי הכללים שלהלן: סכומים הנקובים ב – 1 אג' עד 4 אג' יעוגלו כלפי מטה וסכומים הנקובים ב – 5 אג' עד 9 אג' יעוגלו כלפי מעלה.

ברשות מציינים כי חוק בנק ישראל לא התייחס במסגרתו לנקיבה, פרסום והצגה של מחיר מוצר או שירות בודד, אלא לסוגיה, כיצד יש לנהוג בסיום חשבון, אם הסכום הסופי המשתלם המזומן כולל אגורות שאינן בשימוש.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מזה עזר…? עכשיו בכל מקרה הצרכנים ישלמו אותו דבר בדיוק!!! תחשבו ותחשבנו בהגיון!!